Przejdź do treści Przejdź do menu

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Dzieci potrzebują aktywności!  Pandemia, a brak ruchu u dzieci.

 

 

Pandemia nie służy utrzymaniu sprawności fizycznej dzieci. To okres, kiedy dzieci spędzają bardzo dużo czasu przed ekranami komputerów, tabletów czy smartfonów.
A przecież zdrowy rozwój dziecka to doświadczanie świata poprzez ruch, wartościowe odżywianie i regenerujący sen. Brak aktywności może również powodować nadwagę czy deficyt energii życiowej. Dzisiaj bardzo odczuwamy konsekwencje zamknięcia. Mają one wpływ na funkcjonowanie dzieci, ich zachowania, reakcje i narastającą lawinę emocji. Dla zdrowia psychicznego dzieci konieczna jest każda forma ruchu. Pozwalając na bezruch, blokujemy ich możliwości prawidłowego rozwoju.


Obostrzenia związane z pandemią utrudniają utrzymanie sprawności fizycznej dzieci na odpowiednim poziomie. Poziomie, który umożliwia ich naturalny rozwój i uwalnia dziecięcą ekspresję. Ograniczenie aktywności niesie szereg konsekwencji w postaci złego samopoczucia, braku energii, otyłości czy wzmożonego napięcia. To tylko niektóre skutki siedzącego trybu życia.

 

Ruch jest przejawem życia, stąd każda forma zaniedbania w tej sferze spowoduje odczuwalny dyskomfort. Niezależnie od obostrzeń można trenować w domu, wyjść na spacer czy organizować intencjonalne zabawy ruchowe. Będą one okazją do radości i możliwością akceptacji siebie. Poszukiwanie i odkrywanie ruchu w formie zabawy to najlepsza metoda stymulacji dzieci. Nie nudzą się tak szybko, nie odczuwają też presji związanej z narzuconą dyscypliną i pojawia się element czystej przyjemności.

Jakość życia w zdrowiu i sprawności umysłowej

Bardzo ważna jest postawa rodziców, nauczycieli i wszystkich opiekunów, którzy mogą stworzyć warunki do rozwoju zdrowych nawyków ruchowych. Ciało kocha ruch,
a umysł nie lubi stagnacji. Rozwija się poprzez doświadczanie, działanie
i odczuwanie. Rodzice i opiekunowie stają się ambasadorami pewnego stylu życia. Warto zastanowić się, jaką wartość chcemy przekazać i jaką przekazujemy?


Zdrowie i sprawność umysłowa niezaprzeczalnie wpływają na komfort życia. Depresja, otyłość i choroby powiązane pozostawiają trwałe ślady w psychice dzieci. Wady postawy wynikające z siedzącego trybu tworzą w ciele wiele ograniczeń.


Konsekwencją pandemii może być otyłość. Dzieci zamknięte w domach chętnie sięgają po śmieciowe jedzenie czy gazowane napoje. Szybki dostęp do zakupów on-line, w tym zakupów spożywczych, ułatwia życie w bezruchu. Internet, smartfon, kilka kliknięć i mamy restaurację w domu. To niesamowita wygoda i luksus w postaci możliwości smakowania życia. Niestety nadmiar pokazuje również, że oddalamy się od podstawowych potrzeb organizmu. Od tego, do czego zostaliśmy stworzeni – rozwoju przez ruch.

Mobilizacja do ruchu

Im częściej, tym lepiej. Istotne, aby wspierać dzieci w ich wyborach, poszukiwaniach. Nakazy i zakazy nie są dobrym sprzymierzeńcem w budowaniu stałych praktyk. Najczęściej prowokują u dzieci opór, który obniża poziom ich motywacji. Wspólne poszukiwanie, spontaniczna zabawa, odkrywanie aktywności, które optymalnie rozwijają dzieci są właściwym kierunkiem.


Wykorzystywanie nadarzających się okazji w codziennych czynnościach może mobilizować lub zmuszać dzieci do ruchu, np. wyjście po drobne zakupy do pobliskiego sklepu, odbiór paczki w paczkomacie, popołudniowy rodzinny spacer czy wyjście z psem do lasu na dłuższy spacer.

3 siły zdrowego życia – odżywianie, ruch, regeneracja

Tworzenie zdrowych nawyków możemy sprowadzić do trzech podstawowych potrzeb organizmu:

  • zdrowe odżywianie,
  • ruch – stymulacja rozwoju poprzez aktywne doświadczanie,
  • regeneracja (wyciszenie, sen).

Troska o budowanie nawyków w tych przestrzeniach, zarówno u nas – dorosłych, jak
i u dzieci – prowadzi do odpowiedniej jakości życia. Odporność psychiczna, której uczymy dzieci m. in. poprzez ruch i jego doświadczanie należy do kluczowych kompetencji przyszłości. Badania naukowe przeprowadzane w ostatnich dziesięcioleciach wskazują na mocne powiązania między ruchem, a sprawnością umysłową – procesami poznawczymi
i siłą charakteru. Bowiem dzięki aktywności fizycznej kształtujemy nie tylko siłę mięśni, ale przede wszystkim siłę charakteru.


Każda dawka ruchu jest ważna. Warto dopilnować, aby dzieci robiły w ciągu dnia aktywne przerwy, ale także aktywnie spędzały czas w przerwach w nauce. Eksperci wskazują, że jeśli przez krótką chwilę oderwiemy dzieci od komputerów i wprowadzimy spontaniczny ruch, przez pozostały czas odczują większą energię i zrobią więcej w krótszym czasie. Wybieganie, wyskakanie nagromadzonej energii powoduje uwolnienie napięcia i stresu. 

Zaplanuj ruch.

Zaplanowanie aktywności fizycznej w ciągu dnia jest koniecznością. Uwzględniając ten obowiązek należy wziąć pod uwagę zapotrzebowanie organizmu dzieci na ruch w trzech przestrzeniach:

  • RUCH MINIMALNY – podstawowy, dotyczy najprostszych form ruchu, związany
    z czynnościami codziennymi, obowiązkami domowymi, ale również formy aktywnej zabawy. To np. chodzenie po schodach zamiast windą, spacer, bieganie, zabawy
    z rodzeństwem, taniec, sprzątanie.
  • RUCH INTENCJONALNY - to zaplanowana aktywność w ciągu dnia poza ruchem minimalnym. Organizujemy dla dzieci konkretny trening zamknięty w określonym czasie. Mogą to być również zajęcia na świeżym powietrzu tzw. outdoor, np. spacery, aktywność na świeżym powietrzu, tory przeszkód, jazda na rowerze, zabawy
    z przyborami czy piłką, taniec. Rodzaj aktywności o umiarkowanym tempie, najlepiej wprowadzać co drugi dzień. Sport może być świetną zabawą pod warunkiem, że trening będzie „szyty na wymiar” według potrzeb i możliwości dziecka.
  • REGENERACJA, WYPOCZYNEK, SEN – to bierna, ale równie istotna forma ruchu. Wyciszenie to strefa odstawienia tabletów i smartfonów. Jest to czas niezbędny dla równowagi psychofizycznej organizmu. Sen to najlepsza regeneracja – reset dla zmęczonego ciała i wyczerpanego umysłu.

Ruch powinien być umiarkowany i dostosowany do naturalnych potrzeb dzieci. Każda forma treningu intencjonalnego powinna być przemyślana i kontrolowana przez dorosłego.